Onze huisartsenpraktijk is gevestigd in het praktijkgebouw Aam tot Zuiling. In dit gebouw zijn twee huisartsenpraktijken en een psychologenpraktijk gevestigd.

Missie

 

Waarom doen we wat we doen?

Vanuit de overtuiging dat patiënten, medewerkers en maatschappij ertoe doen, leveren we professionele, persoonlijke en betrokken huisartsenzorg die laagdrempelig toegankelijk is.

 

Visie

 

Hoe doen we wat we doen?

We bieden reguliere huisartsenzorg met grote persoonlijke en maatschappelijke betrokkenheid en waarborgen de kwaliteit en continuïteit ervan. We kennen onze patiënten en zorgen dat ze in beeld zijn en blijven. Onze kennis en vaardigheden zijn up-to-date en sluiten aan bij de actuele richtlijnen en standaarden. We maken gebruik van het model van positieve gezondheid.

Een veilige werkomgeving en plezierige onderlinge samenwerking zijn onmisbaar om goede zorg te kunnen bieden. Daarom besteden we aandacht aan het welzijn en de individuele belastbaarheid van medewerkers en streven we naar een evenwichtige balans tussen werk en privé en een afwisselend takenpakket. We dagen elkaar uit om onszelf te blijven ontwikkelen en om samen bij te dragen aan de verwezenlijking van onze ambities. We hechten waarde aan duurzaamheid.

 

Beleid

Wat doen we concreet?

We ruimen meer tijd in voor de patiënt, met een gemiddelde consultduur van 15 minuten.

We geven patiënten en elkaar zogenoemde ‘mangomomenten’ – dat wil zeggen: kleine gebaren of onverwachte attenties die momenten van grote waarde creëren –, bijvoorbeeld door positieve feedback en complimenten te geven en door positieve incidenten te melden (‘PIMmen’).

We zijn voornemens om gesprekken te voeren met patiënten op basis van het model van positieve gezondheid.

 

We stimuleren zelfzorg en bieden passende preventieve zorg, zowel in de vorm van (leefstijl)adviezen over eten, bewegen en stoppen met roken als binnen afgesproken programma’s, zoals de griepvaccinatie, cervixscreening en het Preventie Consult Cardiometabool risico.

We werken volgens de NHG-Standaarden en zijn actief bezig met kwaliteitsverbetering. Onze praktijk draagt het keurmerk 'Geaccrediteerde Praktijk' van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG).

In onze praktijk werken praktijkondersteuners in de ketenzorg voor mensen met een chronische aandoening.

We streven naar een structureel inhoudelijk patiëntenoverleg (‘peer review’).

We maken gebruik van nieuwe media, zoals e-consultatie met zowel patiënten als specialisten, geven patiënten toegang tot hun dossier en de mogelijkheid zelf gegevens aan hun dossier toe te voegen, om efficiënter informatie uit te wisselen. Daarnaast geven we informatie aan onze patiënte via onze website en het wachtkamerscherm.

We willen een patiënten panel samenstellen om input te krijgen over bijvoorbeeld manieren om onze organisatie en de kwaliteit van de door ons geleverde zorg te verbeteren.

We zoeken een intensievere samenwerking met andere zorgprofessionals binnen lokale netwerken, waaronder het sociaal domein.

We werken aan verdere verbetering van de teamgeest, waarbij we willen uitdragen dat we samen sterker staan en dat we iedereen even hard nodig hebben om onze doelen te behalen. We hebben onderling begrip voor verschillen in belasting en belastbaarheid tussen medewerkers en hebben vertrouwen in elkaars kunnen. We hebben aandacht voor de (oplopende) werkdruk en zijn voornemens om een plan te maken om eventuele personeelstekorten in de toekomst zo goed en spoedig mogelijk op te vangen of – liever – te voorkomen.

We voeren gestructureerde, inhoudelijke overleggen en organiseren met regelmaat een informele bijeenkomst, zoals een borrel of lunch. Daarnaast organiseren we jaarlijks een teamuitje, dat een scholings- of teambuildingselement bevat. We zorgen voor prettige werkruimten en een fijne werksfeer.

We streven naar een gunstig leer-werkklimaat en bieden stagemogelijkheden voor artsen (in opleiding) assistentes.

We hechten veel waarde aan duurzaamheid. Daarom organiseren we onze werkprocessen volgens de Lean-methode, gericht op het wegnemen van verspillingen. Ook zijn we voornemens om bestaande en nieuwe plannen langs een ‘duurzaamheidslat’ te leggen. Een van de nieuwe plannen zal  regelingen bevatten voor woon-werkverkeer,  visites op de fiets en patiënten uitdagen zelf ook met de fiets naar de praktijk te komen.

Kernwaarden van de Huisartsenzorg

Radboudumc Netwerk Huisartsen­praktijken (NHP) & NHG praktijk accreditatie

De praktijk is onderdeel van het Radboudumc Netwerk Huisartsen­praktijken
(NHP). Dit betekent dat we regelmatig meewerken aan wetenschappelijk onderzoek en onze bijdrage leveren aan opleiding van (huis) artsen.

De praktijk werkt actief aan kwaliteit van zorg. Dit is  getoetst door het Nederlands Huisartsen Genootschap. We hebben na deze toetsing het NHG-Keurmerk ontvangen. Hiermee waarborgen we een continue kwaliteit van uw huisartsenzorg.


Wetenschappelijk onderzoek door uw huisarts

Uw huisarts doet mee aan de NIVEL Zorgregistraties eerste lijn en draagt hiermee bij aan het verbeteren van de gezondheidszorg. Voor meer informatie kijk op de website van Nivel.

Open website NIVEL

Daarnaast deelt de praktijk anonieme patiëntengegevens met VIPlive. VIPlive levert software om de kwaliteit van zorg te verbeteren in huisartspraktijken. De software biedt inzicht of richtlijnen goed zijn toegepast en wordt voortdurend vernieuwd. Wanneer bijvoorbeeld uit onderzoek blijkt dat een bepaald medicijn beter werkt bij een ziekte, dan kan de huisarts met de software zien of dat medicijn werd aangeboden aan alle patiënten met die ziekte. Het is een hulpmiddel om patiënten op te sporen waarbij VIPlive anonieme (patiënten-)nummers ziet en de huisarts kan zien welke patiënten het betreft.

De praktijk is momenteel open voor nieuwe inschrijvingen.